اصول نگهداری ساعت مچی


نگهداری ساعت مچی یکی از روش‌های تاثیرگذار در بالا رفتن عمر استفاده از این اکسسوری است. اصول نگهداری ساعت مچی وابسته به مدل و جنس ساختار آن در هرنوع متفاوت است.

 اما یک سری اصول کلی نگهداری ساعت مچی متناسب با اشتراکات این وسیله جمع بندی شده که می‌تواند الگوی مناسبی برای جلوگیری از ایجاد نقص در این وسیله است.

 

اصول نگهداری ساعت مچی

 

در هنگام خرید انواع ساعت مچی مایکل کندی اطلاعات دقیقی در خصوص نگهداری ساعت مچی تهیه شده در اختیار شما گذاشته می‌شود. اما اگر به تازگی ساعتی خریداری کردید که نحوه مراقبت آن را نمی دانید؛ تا انتهای مطلب اصول نگهداری ساعت مچی مجله مایکل کندی با ما همراه باشید.

 

9 اصل نگهداری از ساعت های مچی

امروزه استفاده از انواع ساعت مچی علاوه بر اصل زمان بعنوان یک اکسسوری تکمیل کننده استایل و تیپ افراد است. از این رو در دست هر خانم و آقا خوشتیپی می‌توان یک ساعت مچی هماهنگ با پوشش‌شان را مشاهده کرد.

همه این موارد بر اهمیت نگهداری از ساعت مچی افزوده و بررسی نکات مراقبت و نگهداری ساعت مچی را ضرورت بخشیده است. در این بخش چندین اصل مهم در نگهداری ساعت مچی را با هم بررسی می‌کنیم.

 

1.جلوگیری از ضربه خوردن ساعت مچی

یکی از رایج ترین­ عوامل نقص ساختاری یک ساعت مچی، وارد آمدن ضربه فیزیکی به آن است. میزان آسیب وارده به اندازه شدت ضربه و جنس ساعت بستگی دارد.

توجه داشته باشید در پروسه نگهداری ساعت مچی به این نکته توجه داشته باشید که ضربات هر چند ملایم وارده بر ساعت به مرور زمان بر عملکرد آن تاثیر منفی گذاشته و در نهایت منجر به خرابی ساعت مچی می‌شود.

 

رنگ ساعت مچی

 

در واقع تست کردن مقاومت ساعت با ایجاد ضربه عمدی به شیشه آن حتی اگر ساعت مچی شما بهترین برند باشد، به مرور زمان از عمر استفاده مفید آن کم می‌کند. ظرافت تجهیزات به کار رفته در ساعت یک ساعت مچی اجازه این نمونه تست‌های غیر فنی را به شما نمی‌دهد.

بنابراین برای نگهداری از ساعت مچی‌تان در برابر ضربه تلاش کنید و از ست کردن آن با اکسسوری‌های غیر استاندار جلوگیری کنید.

 

2. جلوگیری از تمام شدن باتری ساعت مچی

به طول عمر باتری  و علائم تمام شدن باتری ساعت مچی‌تان توجه داشته باشید. در اصل اگر مدت زمانی زیادی  از خرید ساعت مچی و نگهداری آن گذشته قبل از اینکه منتظر، ازکار افتادن ساعت باشید نسبت به تعویض باتری آن اقدام کنید.

این نکته از نگهداری ساعت مچی بدین دلیل اهمیت دارد که باتری ضعیف بر قسمت‌های مختلف موتور برای عملکرد فشار آورده و به مرور زمان نقص فنی ساعت مچی را به همراه دارد.

 

جلوگیری از تمام شدن باتری ساعت مچی

 

علاوه بر این ساعت سازان و افراد متخصص در زمینه تعمیر و ساخت ساعت مچی نسبت به کیفیت باتری تاکید زیادی دارند.بنابراین برای تهیه  باتری جدید از نمایندگی ­های معتبر اقدام کنید. و در نهایت باتری با طول عمر بالا و کیفیت مطلوب بر روی ساعت مچی‌تان قرار دهید.

 

3.محافظت ساعت مچی از رطوبت

رطوبت بالا یکی از عوامل تاثیرگذار بر سیستم مکانیکی فلزی ساعت مچی بوده که گاها مشکلاتی مثل از بین بردن زنگ زدگی ساعت مچی را به همراه دارد.

شاید تاثیر این عامل در لحظه نباشد اما به مرور زمان با نفوذ بدنه ساعت منجر آسیب دیدن تجهیزات داخلی آن می‌شود. بنابراین در صورت زندگی در محیط گرمسیر، قرار گرفتن در محیط‌های با شرجی و رطوبت بالا و حضور در محیط‌هایی مثل استخر باید نگهداری ساعت مچی را جدی بگیرید.

 

 

رطوبت همیشه از سمت هوا به ساعت مچی آسیب نزده و گاها در حین شستشوی صورت، ظروف آشپزخانه یا کار مستقیم با آب نفوذ می‌کند.بنابراین این نکته مراقبتی از ساعت مچی مختص محیط‌های مرطوب نیست.

 اگر چه برخی از ساعت‌های مچی ضد آب بوده و در مقابل رطوبت مقاومت دارند اما باز هم توجه به این امر در نگهداری ساعت مچی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

4.تاثیر تمیزی بر طول عمر نگهداری ساعت مچی

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر خرابی زودهنگام و نقص ساعت مچی می‌توان به تجمع ذرات گرد و غبار و آلودگی در اثر تمیزی دیر هنگام اشاره داشت. تمیز کردن ساعت مچی در مراحل نگهداری آن علاوه بر جلوگیری از آسیب احتمالی به سیستم داخلی آن در گذر زمان به بهتر دیده شدن ساعت مچی کمک می‌کند.

 

بیرون کشیدن دسته کوک ساعت مچی

 

بهترین راه حل در این بخش از نگهداری ساعت مچی استفاده از محلول مخصوص برای تمیزکردن است. بنابراین استفاده از صابون و انواع مواد پاک ­کننده را به دلیل آسیب جدی به قطعات و بند ساعت به طور قطع فراموش کنید.

مناسب ترین راهکار در این شرایط تهیه محلول و تجهیزات پاک کننده ساعت مچی از نمایندگی مجاز است.

 

5.دمای هوا عاملی موثر در عملکرد و نگهداری ساعت مچی

دما هوا و رطوبت آن می‌تواند یک عامل موثر بر نگهداری ساعت مچی باشد، اگر چه اکثر تجهیزات داخلی موتور ساعت مچی متشکل از انواع فولاد ضدزنگ یا مقاوم در برابر خوردگی است. اما احتمال مختل شدن عملکرد ساعت مچی در اثر تغییرات دمایی وجود دارد.

علاوه بر این قرار گرفتن ساعت مچی در معرض نور مستقیم خورشید بعد از مدت کوتاهی بروز تغییر رنگ در بدنه و بندهای ساعت را به دنبال دارد.

 

از بین بردن زنگ زدگی ساعت مچی

 

نکته : دمای کمتر از ۱۰ درجه و بیشتر از ۳۵ درجه سانتی­گراد به­ مرور موجب ایجاد اختلال در عملکرد ساعت مچی می­شوند. از ساعت خود در نزدیکی اجاق­ گاز یا محیط­های بسیار سرد یا گرم استفاده نکنید.

 

6.سرویس مداوم و نگهداری ساعت مچی

سرویس دوره‌ای عامل مهمی در نگهداری ساعت مچی و افزایش طول عمر استفاده از آن است. به طور تقریبی بیشتر مدل­های ساعت مچی مکانیکی، به یک سرویس دوره ­ای منظم نیاز دارند.

مدت زمان لازم برای این سرویس در ساعت ­های مختلف متفاوت است اما به ­طور میانگین هر ۲ یا ۳ سال یک­بار باید ساعت شما باز شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

 

نگهداری از ساعت اتوماتیک

 

طول مدت مورد نیاز برای هر دوره سرویس متناسب با مدل ساعت مچی و نوع آن متغیر بوده اما بصورت میانگین هر 2 یا 3 سال یکبار بازبینی فنی و اوصولی نیاز تمامی ساعت‌های مچی برای نگهداری بهتر است.

نکته: از انجام سرویس ساعت مچی به تنهایی و بدون نظارت افراد مطلع خودداری کنید چرا که امکان آسیب قطعات و بهم خوردن تنظیمات کلی سیستم داخلی ساعت مچی وجود دارد.

 

7.نگهداری ساعت مچی از آسیب‌های ناشی از مواد شیمایی

از حساسیت انواع ساعت مچی نسبت به مواد شیمایی خبر دارید؟ خوب است بدانید بیشتر آن‌ها در مواجهه با چربی، انواع شوینده‌ها و فراورده‌های نفتی واکنش نشان داده و آسیب جدی می‌بینند.

 

علائم تمام شدن باتری ساعت مچی

 

بنابراین برای نگهداری ساعت مچی از این مواد در هنگام کار در آشپزخانه یا ارتباط مستقیم با مواد شویند قوی ساعت خود را کنار بگذارید. گاها برخی عطر‌ها و کرم ها نیز می‌توانند این تاثیر مخرب را داشته باشند.

.

8.نگهداری ساعت مچی از اثر مخرب میدان مغناطیسی  

آهنربای به کار رفته در بیشتر لوازم الکتریکی و میدان مغناطیسی طراحی شده در این لوازم بر قطعات داخلی و حساس انواع ساعت مچی تاثیر گذاشته و عملکرد آن را مختل می‌کنند.

 

9 اصل نگهداری از ساعت های مچی

 

بنابراین برای نگهداری از ساعت مچی در این شرایط هنگام کار طولانی مدت با وسایل برقی که میدان مغناطیسی ایجاد می­کنند، از ساعت مچی خود استفاده نکنید. ساعت‌هایی که مدت زمان طولانی استفاده نکردید به دور از محیط مغناطیسی نگهداری کنید.

 

9.انتخاب ساعت مچی مناسب یک عامل نگهداری مهم

چندین ساعت مچی داشته باشید! ردیف استفاده از ساعت مچی را از محیط کار و تفریح و مهمانی تفکیک کنید. ساعت مچی مناسب هر محیط انتخاب کنید. جنس ساعت مچی، تجهیزات به کار رفته در آن را برای هر مکان مورد بررسی قرار دهید.

 

انتخاب ساعت مچی مایکل کندی

 

با این کار عمر نگهداری هر ساعت مچی شما بیشتر می‌شود.

 

جمع بندی نکات اصول نگهداری ساعت مچی

نگهداری ساعت مچی با روش‌های صحیح و یک سری نکات ساده و قابل انجام بستگی دارد. درصورت رعایت این موارد عمر استفاده ساعت مچی افزایش و احتمالی خرابی آن تقریبا صفر می‌شود. رعایت اصول نگهداری ساعت مچی حتی برای مواردی که از آن‌ها استفاده مداوم نمی‌کنید ضرورت دارد.

خصوصا اگر ساعت مچی ارزشمندی در جعبه مخصوص دارید که مختص مکان‌های خاص است در هنگام خرید موارد نگهداری آن را جویا شوید. با مراجعه به گالری ساعت مچی زنانه و مردانه مایکل کندی علاوه بر خرید نحوه نگهداری هر ساعت را مطلع شوید. با ما لحظه را خاطره کنید.