ساعت اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟


ساعت اتوماتیک چیست و چگونه کار می‌کند؟ سوالی است که همواره در بین افراد علاقمند به استفاده از انواع ساعت مچی مطرح است. ساعت مچی اصولا بین دو دسته مکانیکی و اتوماتیک طراحی و ساخته می‌شود.

ساعت اتوماتیک بطور خلاصه همان ساعت با موتور مکانیکی است که بصورت خودکار کوک می‌شود. در واقع دیگر نیاز کوک دستی بواسطه تاج کناری ساعت در مدل اتوماتیک وجود ندارد. ساعت مچی اتوماتیک با جذب انرژی از حرکت دست کاربر کار می‌کند.

 

 

 

امروزه در همین راستا سوالات زیادی در بین کاربران مطرح است: اینکه ساعت اتوماتیک چیست و چطور کار می کند؟ تنظیم رقاصک ساعت اتوماتیک، قیمت ساعت اتوماتیک، خرید موتور ساعت مچی اتوماتیک، معایب ساعت اتوماتیک، نگهداری ساعت اتوماتیک و در نهایت عمر ساعت اتوماتیک ازسری مواردی است که به تکرار در این مورد بررسی می‌شود.

در این مقاله از مجله ساعت mk به عمده سوالات کاربران در مورد ساعت اتوماتیک توجه داشتیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.


ساعت اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

در یک جمله می‌توان روند عملکرد یک ساعت مچی با موتور اتوماتیک را کار با جذب انرژی دست بیان کرد. در طراحی ساعت مچی اتوماتیک نیاز کوک دستی ساعت مکانیکی به قابلیت تنظیم اتوماتیک تبدیل شده است.

 

 

 

طراحی و ساخت ساعت مچی اتوماتیک مشکل فرسودگی تجهیزاتی مثل موتور در ساعت مکانیکی در اثر کوک مداوم دستی را برطرف و امکان دسترسی به زمان دقیق را افزایش داد.

علاوه بر این دغدغه تمام شدن کوک دستی ساعت را برطرف و این امکان را بوجود آورد که با یکبار بستن ساعت به دست‌تان در کل روز با خیالی آسوده زمان را در دست داشته باشید.

 

موتور اتوماتیک ساعت مچی چگونه کار می‌کند؟

مکانیسم ساعت‌های اتوماتیک و مکانیکی برای ایجاد تنش در تجهیزاتی مثل شاه فنر هر دو به یک شکل است. این تکنیک، با تنش ایجاد شده در اثر رها شدن فنر اجرا می‌شود. در ساعت‌های مکانیکی کوک شدن دستی این فرآیند را آغاز و اجرا می‌کند.

در ساعت مچی اتوماتیک روند اجر پیچیده تر بوده و انرژی جنبشی تولید شده در اثر حرکت عقربه‌های ساعت تنش لازم برای انرژی ساعت را فراهم می‌کنند.

 

 

 

اگر بصورت جزئی و تخصصی موتور اتوماتیک ساعت مچی را مورد بررسی قرار دهیم: هر ساعت اتوماتیک، تجهیز شده به یک روتور که به قلب ساعت متصل است، می‌باشد. فلزات قوی مانند طلا و پلاتین به عنوان بلبرینگ برای عملکرد این روتور استفاده می‌شود.

تمامی حرکت دست و عقربه‌های ساعت متمرکز در فعالیت این قطعه بوده که عملکرد ساعت مچی اتوماتیک و مکانیکی را از هم تفکیک کرده است.

 

ویژگی‌های ساعت مچی اتوماتیک

بارزترین ویژگی‌های ساعت مچی اتوماتیک، برای خرید در نکات زیر قابل معرفی است:

  • *ساعت مچی اتوماتیک نیاز به باطری ندارد.
  • *از نظر ظاهری از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردارند و مناسب افرادی است که سلایق شیک پوشی و لوکس پسند و اصیل دارند.
  • *قیمت ساعت مچی اتوماتیک به علت تعداد قطعات بیشتر استفاده شده در ساخت (بین حدود 130 الی 1700 قطعه) گران تر می باشد.
  • *در ساعت‌های مچی اتوماتیک روند حرکت یکنواخت و روان است (برخلاف ساعت مکانیکی که تیک تیک است. )

 

 

تنظیم رقاصک ساعت اتوماتیک

از دیگر سوالاتی که به دنبال نحوه کارکرد ساعت اتوماتیک چیست؟ برای کاربران پیش می‌آید، تنظیم رقاصک ساعت اتوماتیک است. توضیح مختصر و کافی را در این خصوص با هم مرور می‌کنیم.

 

 

 

رقاصک یا همان چرخ متعادل کننده انرژی در ساعت اتوماتیک، بعنوان قلب ساعت مچی شناخته شده است. چرا که واقعا کنترل کننده میزان انرژی توزیع شده در ساعت مچی اتوماتیک است. این قطعه در هر ثانیه بین 5 الی 10 حرکت دارد.

رقاصک ساعت اتوماتیک در یک انتها به فنر رقاصک متصل است. هر باری که رقاصک در یک جهت تاب می خورد، فنر رقاصک آن را به محل اولیه اش باز می‌گرداند.

 

روند نگهداری ساعت اتوماتیک

انواع ساعت مچی اتوماتیک نسبت عوامل محیطی همانند رطوبت، گرد و خاک حساس‌اند. بنابراین در پروسه نگهداری ساعت اتوماتیک باید به این مورد توجه ویژه داشت.

از دیگر مواردی که باید در نگهداری ساعت مچی اتوماتیک صرورت بشمارید، حساسیت موتور ساعت‌های اتوماتیک یا نبضی به نیروی مغناطیس است. مجاورت این مدل ساعت‌ها با میدان مغناطیسی قوی تولید شده در محیط عملکرد آن را با اختلال مواجه می‌کند.

بنابراین انواع ساعت مچی اتوماتیک را به مدت طولانی در کنار تلفن همراه، بلندگوهایی که آهنربا دارند و ابزاری مشابه آن قرار ندهید.

 

 

 

کوک روزانه انواع ساعت مچی در روند بهینه آن تاثیر مثبت دارد. از آنجایی که در طراحی و ساخت ساعت‌های مچی اتوماتیک از عناصر دکوراتیو ظریف و بغضا حساس در برابر ضربه و تغییرات دمایی استفاده شده است. بنابراین در مقابل ضربات ناگهانی و همین طور قرار گرفتن در محیط‌های مثل حمام و سونا با این قبیل ساعت‌ها خودداری کنید.

سروریس دوره‌ای را برای نگهداری ساعت‌های مچی اتوماتیک فراموش نکنید. سرویس موتور ساعت‌های اتوماتیک باید در دوره های 4 ساله برای حفاظت از موتور ساعت انجام شوند.

 

قیمت ساعت اتوماتیک چقدر است؟

از سری مواردی که در خصوص انواع ساعت مچی موتور اتوماتیک با آن مواجهیم، قیمت ساعت اتوماتیک، نحوه خرید موتور ساعت اتوماتیک و مواردی از این قبیل است. قیمت این مدل ساعت‌های مچی وابسته به برند، طراحی و متریال سازنده آن در دسته بندی‌های متفاوت قرار دارد.

 

 

 

یکی از پر اهمیت ترین مواردی که در هنگام خرید ساعت اتوماتیک باید به آن توجه داشته باشید، خرید از یک برند مطمئن است. در گالری ساعت mk می‌توانید با دسترسی به مدل‌های متنوع انواع ساعت مچی بهترین و مناسب ترین ساعت را خریداری کنید.